Filtr cząsteczek stałych – co to takiego?

spalanie

Nowoczesne samochody z silnikami Diesla zostały wyposażone w filtr cząsteczek stałych potocznie znany jako dpf. Przez większość ekspertów uznawane jako zmorę. Wszystko dlatego, że filtry często zapychają się a koszt ich regeneracji jest dość wysoki.

Problemów z funkcjonowaniem dpf-a możemy oczywiście uniknąć, dzięki odpowiedniej eksploatacji samochodu i stosowanej profilaktyce.

Filtry cząstek stałych to element spełniający dwie główne funkcje tj: zatrzymywanie cząstek stałych wydobywających się z silnika, oraz ich wypalanie wewnątrz filtra.

dpf

Zła eksploatacja

Dzięki wypalaniu cząstek filtr ma zdecydowanie dłuższą trwałość, niż w sytuacji gdyby ten proces w ogóle nie zachodził. Dlatego też przez brak wypalania pojawia się tak dużo problemów z eksploatacją tego urządzenia. Kierowcy posiadający samochody z silnikiem diesla z dpf- powinni mieć na uwadze również samą technikę jazdy. Ci którzy poruszają się wyłącznie po mieście i na krótkich trasach jeśli nadarzy się okazja powinni skorzystać także z dłuższych tras i szybszych po to aby co jakiś czas “przedmuchać” filtr z zanieczyszczeń.

Niewiele osób wie również, że użytkowany olej silnikowy również na wpływ na funkcjonowanie filtra cząsteczek stałych. W samochodach z dpf zaleca się stosowanie oleju nisokopiołowego.

Zapobiegawcze dodatki

Dbając o kondycję naszego samochodu można pomyśleć o profilaktyce filtra cząsteczek stałych. Można pokusić się o specjalistyczne dodatki do paliw. Chodzi tutaj między innymi o zastosowanie dodatków dedykowanych do samochodów z dpf-em. Dodatki do paliw mają za zadanie ochronę filtra przed zapychaniem się sadzą.

Dodaj komentarz